جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تشخیص زعفران اصلی از زعفران تقلبی

فهرست مطالب

تشخیص زعفران اصلی به لحاظ اصل یا تقلبی بودن این محصول یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که خریداران برای تهیه زعفران در سر دارند. حضور سودجویان در بازار فروش زعفران موجب می‌شود در بسیاری از مواقع شاهد عرضه زعفران‌های تقلبی به مشتریان باشیم.

در صورتی که دغدغه خرید زعفران اصل را دارید بهتر است از شرکت‌های معتبر که دارای آزمایشگاه مجهز، گواهینامه‌های ایزو و نامی نیک در این صنعت دارند خرید نمایید.

ویژگی زعفران اصل

زعفران خالص از کلاله گل زعفران به دست می آید. بوی آن شیرین و چیزی شبیه به ترکیبی از عسل وانیل و توتون و طعم آن تلخ و کمی گس است. همچنین طرح ظاهری رشته‌های زعفران شیپوری شکل است.

تست یا روش علمی ایزو برای سنجش کیفیت زعفران

تقلب‌های مربوط به تولید و تجارت زعفران مشکلی همیشگی برای مصرف‌کنندگان در جهان است. بنابراین کیفیت زعفران در بازارهای بین‌الملل با استاندارد ISO 3632 از سال ۱۹۹۳ سنجیده می‌شود و طبق آن انواع زعفران با تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی بر اساس کیفیت درجه‌بندی می‌شوند تا مقدار کروسین (قدرت رنگ‌دهی)، پیکروکروسین (طعم تلخی) و سافرانال (عطر) آنها مشخص شود.

 

روش علمی ایزو برای سنجش کیفیت زعفران
زعفران اصل و تقلبی

 

 

شرکت زعفران طوبی دارای یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های تخصصی زعفران در کشور می‌باشد، علاوه بر این بسته بندی محصولات طوبی بسیار شکیل و خلاقانه است.

 

به طور کلی تقلب‌های زعفران به دو دسته تقسیم می‌شوند:

افزایش وزن زعفران:

  • برای افزایش وزن زعفران الیاف زعفران با مواد چسبناک مانند عسل، روغن نباتی یا گلیسیرین غوطه ور می‌کنند.
  • اسپری کردن آب، آب قند، عسل و حتی روغن بر روی زعفران

افزودن جسم خارجی به زعفران:

  • برای کاهش قیمت زعفران از مخلوط مواد زائد مانند چغندر، الیاف انار، کاکل ذرت و یا الیاف ابریشم قرمز رنگ استفاده می‌شود.
  • گاهی اوقات گل‌های گیاهان دیگرمثل گلرنگ، همیشه بهار، آرنیکا و علف‌های رنگی به طور تقلبی با کلاله‌های اصلی مخلوط می‌شوند و به عنوان زعفران خالص این ترکیب فروخته می‌شود. به خصوص گلرنگ که شباهت بسیاری به زعفران دارد.
  • زعفران پودر شده به مراتب بیشتر مستعد تقلب است به طوریکه زردچوبه، پاپریکا و مواد دیگر اغلب با پودر زعفران ترکیب می‌کنند.
  • مخلوط کردن غیرقانونی زعفران‌های بی‌کیفیت با دسته‌های ممتاز زعفران نیز تقلب است.
  • یکی از رایج‌ترین روش‌های تقلب در زعفران رنگ کردن قسمت خامه گل زعفران با رنگ بدست امده از کلاله است، سپس خامه رنگ شده را با کلاله‌ها ترکیب می‌کنند و می‌فروشند.
  • علاوه بر این اخیرا مشاهده شده است که ترکیبات شیمیایی را در قالب هایی مشابه کلاله زعفران با رنگهای مصنوعی مثل sunset yellow، Ceylon yellow، tartrazin و carmoisine رنگ‌آمیزی می‌کنند و به عنوان کلاله زعفران به فروش می‌رسانند.

خریداران زعفران توقع عطر و طعم واقعی از آن را دارند و با توجه به قیمت بسیار بالای آن همه ترجیح می‌دهند زعفران مرغوبی خریده‌باشند. بنابراین راه‌های شناسایی زعفران اصل بسیار کمک کننده خواهد‌‌بود.

تشخیص زعفران تقلبی از اصلی

یکی از مهمتریم مسائلی که هنگام خرید زعفران باید مد نظر قرار گیرد تشخیص زعفران اصلی می‌باشد. با افزایش قیمت زعفران این کالای مهم زمینه‌های سوء استقاده و تقلب نیز توجیه اقتصادی پیدا کرده است.زعفران تقلبی در آزمایش گاه هایی که برای همین منظور مهیا شده اند به راحتی قابل تشخیص است .

فیلم تشخیص زعفران اصل از تقلبی

صحبت های خانم دکتر کاخکی در رابطه با تشخیص زعفران تقلبی

راه‌های شناختن زعفران تقلبی

ما برای تشخیص زعفران واقعی از تقلبی چند روش تشخیصی براساس ویژگی‌های ظاهری و تعدادی تست ساده و کاربردی در اینجا آوردیم:

ویژگی‌های ظاهری:

  • رنگ: زعفران واقعی باید رشته‌های قرمز رنگی داشته باشد که نوک آن‌‌ها کمی رنگ پریده‌تر یعنی قرمز متمایل به نارنجی پررنگ باشد. اگر رشته‌‌ها خیلی کمرنگ یا زرد باشند، ممکن است تقلبی باشند.
  • عطر: زعفران واقعی باید عطری قوی و تند داشته باشد. به طوری که وقتی در جعبه آن را باز می‌‌کنیم عطر آن در فضا پخش شود. اگر عطر آن کم یا بدون عطر بود، به اصالت آن شک کنید.
  • طعم: زعفران واقعی باید طعمی قوی و تلخ داشته باشد. اگر زعفران بی‌مزه است یا طعم خیلی ضعیفی دارد احتمالا اصل نیست.

 

تشخیص اصالت زعفران از روی طعم
تشخیص زعفران اصل و تقلبی

 

 

  • شکل ظاهری: رشته‌های زعفران واقعی در قسمت بالا شیپوری شکل بوده و در پایین باریک‌ترند. اما مثلا کاکل ذرت ظاهر صافی دارد. اما برای تشخیص زعفران واقعی فقط به بررسی شکل آن بسنده نکنید.

 

تشخیص اصالت زعفران از روی شکل ظاهری
فرق زعفران اصل و تقلبی

 

 

  • قیمت: زعفران واقعی گران است. اگر زعفرانی می‌خرید که قیمت ارزانی دارد، ممکن است جعلی باشد.
  • گواهینامه: به دنبال زعفرانی باشید که تاییدیه‌های معتبر مثل استاندارد، شناسه و کد بهداشتی داشته باشد.
  • بسته بندی: زعفران اصل بسته‌بندی خوب و با‌کیفیتی دارد و روی بسته آن نشانه‌ها و مهرهای تاییدیه آن حک شده است. بسته‌های رایج زعفران ظروف پلی کریستال، خاتم و پاکت‌های پلاستیکی است.

تست‌های ساده تشخیص زعفران تقلبی:

تست آب سرد:

یکی از ساده‌ترین روش‌ها، استفاده از تست آب سرد است. چند رشته زعفران داخل یک ظرف شیشه ای پر از آب سرد بریزید. اگر این رشته‌ها بلافاصله خودشان کمرنگ شده و رنگ قرمز تیره ای به آب بدهند، یعنی زعفران تقلبی است در حالیکه رشته‌های زعفران واقعی به آهستگی رنگ آب را زرد متمایل به نارنجی کرده و رنگ خود را هم حفظ می‌کند.

 

تست آب سرد برای تشخیص اصالت زعفران
تشخیص زعفران تقلبی از اصلی

تست با جوش شیرین:

کمی جوش شیرین را در آب حل کنید و چند رشته زعفران داخل آن بریزید. اگر رنگ این ترکیب زرد شد یعنی زعفران شما اصل است اما اگر قرمز شد، زعفران شما تقلبی است.

تست کاغذ کروماتوگرافی یا کاهی:

این روش نسبتا دقیق است. باید چند رشته زعفران را روی کاغذ کروماتوگرافی یا کاهی قرار دهید، اگرروغنی از زعفران روی کاغذ ترشح شد، یعنی زعفران تقلبی است. اما زعفران اصل به طور طبیعی دارای روغن نیست.

تست شناور ماندن روی آب:

زعفران واقعی سبک است و روی آب شناور می‌ماند اما زعفران تقلبی به خاطر وجود مواد افزودنی وزن بیشتری دارد بنابراین به طور کامل یا تقریبی در آب ته‌نشین می‌شود.

 

شناور ماندن زعفران اصل روی آب
تشخیص زعفران اصل از تقلبی

 

 

تست با اجاق گاز:

مقداری از زعفران را مستقیم روی شعله اجاق گاز بگیرید. اگر رنگ آن بنفش یا نارنجی شد، زعفران اصل است اما اگر رنگ زردی گرفت زعفران شما تقلبی است.

 

به خاطر داشته باشید که این آزمایش‌ها بی‌خطا نیستند و ممکن است نتوانند انواع زعفران تقلبی را تشخیص دهند. مطمئن‌ترین راه برای تشخیص واقعی بودن زعفران این است که آن را از یک منبع معتبر خریداری کنید که با تست‌های دقیق در آزمایشگاه مرغوب بودن آن تایید شده باشد.

بهترین روش تهیه زعفران اصلی

به یاد داشته باشید برای تشخیص زعفران اصل از طریق روش‌های ذکر شده در بالا نیاز به تجربه زیادی دارید و ممکن است دچار خطا شوید. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم به برندهای معتبری که دارای گواهینامه‌های بین‌المللی هستند اعتماد کنید.

 

خرید زعفران اصل از مجموعه ای معتبر

شاید این سوال در ذهن شما عزیزان مطرح شود که چگونه می توان، با وجود زعفران های تقلبی در بازار، زعفران اصل خریداری کرد. در پاسخ به این سوال باید گفت به راحتی. یکی از بهترین و محبوب ترین زعفران ها در ایران، زعفران طوبی می باشد.

این زعفران به دلیل کیفیت فوق العاده ای  توانسته جزو زعفران های پرطرفدار در میان مصرف کنندگان قرار بگیرد. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که در خرید زعفران اصل بسیار حساس هستند، به شما پیشنهاد می دهیم، با خیال راحت این طلای سرخ برند طوبی را خریداری نمایید. چرا که برند طوبی در طی سالهای فروش خود ثابت کرده است، رضایت خریدار و ارائه محصول باکیفیت و اصل، جزو اهداف این مجموعه می باشد.

در ادامه باید بیان کرد، یکی از راههایی که شما می توانید با خیال راحت، زعفران اصل را خریداری نمایید، خرید بدون واسطه زعفران می باشد. خرید بدون واسطه، بدان معنا است که شما می توانید به راحتی با خرید زعفران برند طوبی، زعفران اصل را بدون واسطه از خود تولید کننده خریداری نمایید.

نحوه خرید زعفران اصل طوبی

اگر شما عزیزان  قصد خرید عمده زعفران اصل را دارید، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید . همچنین می توانید عاملیت فروش زعفران را با مراجعه به صفحه اخذ نمایندگی و پر کردن فرم مربوطه بدست آورید.همچنین نیازی نیست مسافت های زیادی را برای خرید طی نمایید. چون به راحتی می توانید در هر کجای ایران که ساکن هستید، زعفران عمده را از همان جا سفارش دهید. چون مجموعه فروش زعفران طوبی توانسته خدماتی چون خرید آنلاین را برای شما خوبان فراهم کند. لذا شما بزرگواران می توانید با مراجعه به سایت زعفران طوبی، این ادویه ارزشمند و اصل را به آسانی و بدون دردسر در حجم عمده سفارش دهید.

در ادامه باید اضافه کرد، مجموعه طوبی توانسته زعفران اصل را با وجود کیفیت بسیار خوبی که دارد، با قیمتی استثنائی و منصفانه به فروش برساند. لذا با این تفاسیر باید گفت، خرید از زعفران طوبی، معامله ای دو سر سود تلقی می شود. چون شما به راحتی می توانید زعفران اصل و درجه یک طوبی را با قیمتی  بسیار منصفانه خریداری نمایید. شما عزیزان می توانید با مراجعه به سایت  طوبی و با زدن چند کلیک ساده، زعفران اصل و اعلا طوبی را سفارش دهید. به طور حتم شما با یکبار خرید از مجموعه طوبی و مشاهده زعفران از نزدیک، مشتری ثابت این مجموعه خواهید شد.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *