به چه زعفرانی، زعفران پوشال می‌گویند؟

فهرست مطالب

 زعفران پوشال یکی از انواع زعفران بوده که استفاده از آن برای بسیاری از مصارف مرسوم است. سه رشته کلاله قرمز رنگ، گلبرگی به رنگ بنفش و ساقه از اجزاء اصلی زعفران به شمار می‌روند. چنان‌چه هنگام جداسازی کلاله زعفران قسمت نارنجی رنگ و رشته سفید به اندازه یک الی سه میلی‌متر جدا شوند، این زعفران به زعفران پوشال مورد استفاده قرار می‌گیرد. قسمت سفید رنگ کلاله نیز از خواص زیادی برخوردار می‌باشد.

زعفران پوشال دارای کلاله‌ بیشتری می‌باشد. بنابراین قدرت رنگ‌دهی آن بین صد و هفتاد تا دویست و پنجاه واحد است. آن‌چه نشان دهنده اصل بودن زعفران محسوب می‌شود، وجود قسمت زرد رنگ در زعفران است. در نتیجه می‌توان گفت اتصال کلاله به خامه یکی از مهمترین دلایل اصل بودن زعفران به شمار می‌رود. افراد زیادی این امر را دلیل بر سلامت رشته زعفران می‌دانند. به همین دلیل این نوع زعفران طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

زعفران چیست؟

زعفران به عنوان گیاه چند ساله که دارای پیاز است، شناخته شده است. تحقیقات نشان می‌دهد پیازها باید به مدت هفت الی ده سال در زمین بمانند تا فرآیند گل‌دهی زعفران صورت گیرد. فرآیند گل‌دهی پس از ده سال همچنان ادامه دارد. اما میزان بازدهی کاهش می‌یابد. کلاله قرمز رنگ زعفران، همان قسمتی‌ست که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع زعفران پوشال

زعفران پوشال دارای انواع مختلفی می‌باشد. عواملی مختلفی همچون میزان درشتی، میزان خامه متصل به کلاله و فِرخوردگی کلاله نقش مستقیمی در دسته بندی این محصول ایفا می‌کنند.

گل زعفران
عکس گل زعفران

زعفران پوشال قلمدار

این محصول به عنوان یکی مرغوب‌ترین و بهترین انواع زعفران پوشال شناخته شده است. کشاورزان و افراد بومی این نوع زعفران را به نام « سر گل » معرفی کرده‌اند. کلاله‌ها در این نوع زعفران کشیده، صاف و ضخیم می‌باشند. در نتیجه نسبت به سایر محصولات مشابه از فِرخوردگی کمتری برخوردار می‌باشد. قدرت و میزان رنگ‌دهی این محصول بسیار بالا و بی‌نظیر است. در این محصول قلم‌ها درشت‌تر و میزان خامه یا زردی آن کمتر می‌باشد. این محصول به عنوان زعفران پوشال درجه یک معرفی شده است.

ویژگی‌های زعفران قلمدار مرغوب

این نوع زعفران دارای تکه‌های جدا از هم می‌باشد. انتهای کلاله سفید در بین زعفران مشاهده می‌شود. کلاله زعفران پوشال قلمدار از ضخامت بالایی برخوردار است. این نوع زعفران بدون فِرخوردگی است. زعفران قلمدار مانند کلاف به هم پیوسته می‌باشد. این محصول بسیار خوش رنگ، خوش بو و… است.

پوشال زعفران

زعفران پوشال معمولی

خامه بیشتر و کلاله فِرخورده از جمله مشخصات زعفران معمولی می‌باشد. کلاله این نوع زعفران از ضخامت معمولی برخوردار است. این محصول نسبت به زعفران ضعیف از کیفیت بیشتری برخوردار است. اما فاقد مرغوبیت و کیفیت زعفران قلمدار می‌باشد.

 

زعفران پوشال ضعیف

این دسته از زعفران دارای کلاله نازک، شکننده و بسیار ضعیفی می‌باشد. ضعیف بودن پیاز زعفران، خاک نامناسب، آب کم و… از جمله مواردی هستند که سبب شکننده شدن کلاله می‌گردند. گاهی ممکن است بعد از موعد مقرر اقدام به آب‌دهی زعفران کنند. همین امر نیز سبب می‌شود که زعفران فاقد کیفیت لازم باشد.

کاربرد زعفران پوشال

  • این نوع زعفران نسبت به سایر محصولات مشابه دارای قیمت کمتری است. به همین دلیل زعفران پوشال جهت پخت شیرینی، پخت غذا و… به میزان بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • رستوران‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که جهت پخت برنج و انواع غذاها از این نوع زعفران استفاده می‌کنند.
  • کارخانجات مختلف برای تولید انواع شربت‌های زعفرانی، این محصول را مورد استفاده قرار می‌دهند.
  • تولید بستنی زعفرانی در کارخانه‌ها بسیار رایج می‌باشد.
  • کارخانه‌های تولید پولکی، نبات، گز و سوهان استفاده از زعفران پوشال را به میزان بالایی در برنامه خود قرار داده‌اند.
  • آشپزخانه‌های خانگی، بیرون‌بَرها و… از جمله مکان‌هایی هستند که از زعفران در پخت غذا، دسر و… استفاده می‌کنند.

کاربرد زعفران پوشال

زعفران پوشال و مزایای استفاده از آن

تشخیص آسان این نوع زعفران نسبت به سایر زعفران‌ها از مهمترین ویژگی و مزایای این محصول به شمار می‌رود. وجود خامه در این نوع زعفران به آسانی قابل تشخیص می‌باشد. بنابراین همه افراد می‌توانند با توجه به اصل بودن این محصول، نسبت به خرید آن اقدام کنند. بکار بردن زعفران از مزایای دیگر نیز برخوردار است.

  • قدرت رنگ‌دهی این محصول به دلیل درصد بالایی از کلاله قرمز می‌باشد.
  • این نوع زعفران از همه خواص رشته کامل زعفران برخوردار است، زیرا بخشی از خامه در آن وجود دارد.
  • بودن کلاله بیشتر در این نوع زعفران تا دویست و پنجاه واحد می‌باشد. همین امر باعث افزایش قدرت رنگ دهی زعفران پوشال می‌گردد.
  • با توجه به مزایای این نوع زعفران، افراد زیادی با اطمینان خاطر این محصول را خریداری می‌کنند.
  • قیمت این نوع زعفران از انواع دیگر کمتر می‌باشد.

عوامل موثر در قیمت زعفران

برداشت زعفران به عنوان یکی از مشکل‌ترین کارها شناخته شده است. زمان مدت برداشت زعفران بسیار کم می‌باشد. بنابراین لازم است کشاورزان با برنامه ریزی دقیق در زمان مشخصی نسبت به برداشت این محصول اقدام کنند. چنان‌چه فرصت را از دست بدهند، دیگر خریدار واقعی جهت خرید زعفران‌ وجود ندارد. بنابراین کشاورزان متحمل ضرر و زیان خواهند شد.

نه تنها برداشت زعفران بلکه کاشت این محصول نیز با دشواری همراه است. لازم است افرادی که اقدام به کاشت این محصول می‌کنند، از تجربه و تخصص کافی برخوردار باشند. عواملی همچون کاشت و برداشت زعفران، نقش مهمی در افزایش قیمت این محصول ایفا می‌کنند. لازم به ذکر است به طور کلی قیمت جهانی بازار این محصول بسیار بالا می‌باشد. نوع زعفران نیز تعیین کننده قیمت آن می‌باشد. زعفران پوشال قیمت مناسبی دارد. به طوری‌که افراد زیادی می‌توانند این محصول را خریداری کنند و آن را مورد استفاده قرار دهند.

 

خرید زعفران قلمدار

چنان‌چه قصد دارید زعفران را به عنوان سوغاتی به دیگران هدیه دهید، بهتر است زعفران پوشال قلمدار را تهیه کنید. زیرا کیفیت و مرغوبیت این محصول بی‌نظیر است. این محصول از رنگ، بو، طعم و… بسیار خوبی برخوردار می‌باشد. با توجه به این‌که کشورهای زیادی از کشت و برداشت زعفران بی نصیب هستند اما آن‌ها نسبت به انواع زعفران‌ها شناخت کافی دارند و از زعفران به عنوان طلای سرخ نام می‌برند.

به طوری‌که سالانه نسبت به خرید زعفران مخصوصا زعفران قلمدار اقدام می‌کنند و صادرات این محصول به کشورهای دیگر صورت می‌گیرد. خواص زعفران، کیفیت، رنگ و… آن سبب شده است این محصول در داخل و خارج از کشور توجه و نظر افراد زیادی را به خود جلب کند.

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *